Gry decyzyjne stanowią specyficzną część teorii gier,
rozumianej jako teoria i praktyka sytuacji decyzyjnych.
Celem teorii gier jest opracowanie wskazówek do racjonalnego działania każdego
uczestnika konfliktu. Dlatego też teoria ta ma na celu optymalizację decyzji podejmowanych
w sytuacjach konfliktowych.
Problemy, które spotykamy w grach decyzyjnych, są bardziej
skomplikowane niż te, gdzie jest tylko względnie prosta optymalizacja.
Wynika to przede wszystkim z faktu, iż uczestnik gry musi dynamicznie rozważać, jak osiągnąć możliwie
najwięcej, biorąc pod uwagę fakt, że cele innych uczestników gry mogą się różnić od jej celu,
a ich działania mają wpływ na każdego z uczestników gry.
Gry decyzyjne (wojenne, szkoleniowe, edukacyjne, ...) winny być zorientowane na wspomaganie procesów
decyzyjnych
na każdym etapie wypracowania konkretnej decyzji. Komputerowe systemy symulacyjne,
mające swoją reprezentację w postaci komputerowych gier decyzyjnych,
są najefektywniejszymi, najtańszymi i najbardziej przyszłościowymi narzędziami nowoczesnych
ośrodków szkoleniowych, administracji, armii świata, a także dobrze przygotowanych ośrodków władzy.
Co więcej, umiejętności w
zakresie konstruowania, programowania i użytkowania gier decyzyjnych
postrzegane są jako wyraz intelektualnej dominacji nad potencjalnym przeciwnikiem.
|